11 nov. 2008

Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa

Anul trecut a fost lansată pentru prima oară, în „cel mai vechi” teatru al României, „Anul European al Dialogului Intercultural”. Era la aniversarea a 215 ani de existenţă a Teatrului Maghiar din Cluj, companie maghiară care de la înfiinţare lucrează neîntrerupt şi care, prin forţa admirabilă a teatrului ce străbate graniţele de orice fel, creează şansa unor întâlniri extraordinare în această regiune.
Actorii din capitala Transilvaniei au fost cei care au prezentat piesa Hamlet exact acum 215 ani; şi au organizat un ciclu schillerian cu scop umanitar, pentru ajutorarea văduvei dramaturgului german. O sută de ani mai târziu (fiind primii pe bătrânul continent cu această in acţiune) au iniţiat o serie de spectacole shakespeariene, având un succes ce s-a auzit până în Anglia. Datorită performanţei unor importanţi actori s-a reuşit şi ridicarea statuii lui Matei Corvin.
Şi aproape cu un secol în urmă Jenő Janovics unul dintre promotorii filmului transilvan i-a pornit pe drumul spre o glorie pe Mihály Kertész (Michael Curtis) şi pe Sándor Korda. Exact aici, în studioul Cercului Teatral de odinioară. Şi lista ar putea continua…
Să nu vorbim însă numai despre trecut. Compania Teatrului Maghiar din Cluj nu s-ar afla printre cele mai importante teatre europene dacă alături de respectarea tradiţiilor nu l-ar caracteriza, contemporaneitatea deschiderea spre viitor. Şi dacă n-ar fi de asemenea reprezentanţii unui limbaj teatral modern din secolul XXI. Aşa cum un critic de teatru englez scria despre Cântăreaţa cheală: „Am vorbit cu oameni, care văd în acest spectacol renaşterea teatrului.” S-a întâmplat acum exact şaisprezece ani, în timpul turneului din Anglia, în 1993, an în care piesa lui Ionesco regizată de Gábor Tompa a primit premiul pentru cel mai bun spectacol străin.
Pe lângă unele vise şi scopuri artistice deja realizate, directorul Tompa şi-a dorit ca trupa lui de renume internaţional să fie primită în UTE. Şi o altă dorinţă mai veche: să construiască un studio la Cluj.
E drept că au trecut aproape două decenii, însă la un an după cea de-a 215-a zi de naştere a teatrului, ambele vise au devenit realitate. Contemporaneitate tradiţional(ist)ă în Anul European al Dialogului Intercultural. Sala studio se va deschide exact în spaţiul în care a fost studioul lui Jenő Janovics, marele director, regizor de teatru şi de film. Iar Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, membră a Uniunii Teatrelor din Europa, împreună cu Teatrul Bulandra, organizează cel de-al 17-lea Festival al Uniunii Teatrelor din Europa!
Permiteţi-mi o observaţie personală: în calitate de actor, cu atribuţii de secretar de stat, îmi face o deosebită plăcere şi onoare să asist la momentul în care visurile lui Gábor Tompa şi ale teatrului său de renume mondial devin realitate.

Niciun comentariu: