4 apr. 2021

Frământări ... Pascale/Húsvéti ... töprengések

 

POSIBILĂ SOLUȚIE DE AJUTOR FINANCIAR PENTRU ARTIȘTII/CREATORII LIBER PROFESIONISTI, PENTRU ATENUAREA EFECTELOR STĂRII PANDEMICE 

 

Măsurile de instaurare a stărilor de alertă/urgență, provocate de pandemia Covid 19, au lovit serios și în sectorul profesiilor vocaționale. 

Artiștii liber profesioniști, care nu sunt angajați la nicio instituție de cultură subvenționată de Statul Român (autorități centrale sau locale), și care realizează  venituri exclusiv prin încheierea de contracte de cesiune drepturi de autor, conform legii 8/1996 (indiferent de forma de organizare a activității), pe fiecare proiect în parte, brusc nu au mai avut unde și cui să-și livreze creațiile artistice. Veniturile lor au scăzut alarmant.

Ținând cont de:

-        repetatele cereri formulate de persoanele sus-menționate, referitor la o schemă de ajutor financiar, care întârzie să apară;

-        ajutorul de stat plătit unor artiști fără a asigura o bună comunicare, transparentă și acces nediscriminatoriu,  a condus la complicații legate de formă brută (impozabilă) a acestuia;

-         obligația  de a ne proteja patrimoniul artistic, inclusiv resursa umană:

-        numărul artiștilor care prestează activități  ne-, sau doar parțial fiscalizate;

-        incertitudinile privind revenirea  activitate în parametri de normalitate

se întrevede următoarea soluție: 

 

ASIGURAREA UNUI VENIT LUNAR PENTRU DIVERSELE CATEGORII DE ARTIȘTI INDEPENDENȚI, AFECTAȚI DE MĂSURILE STĂRII DE ALERTĂ, SUB FORMA UNUI ÎMPRUMUT GARANTAT DE STAT, FĂRĂ DOBÂNDĂ,  PE TERMEN MEDIU/LUNG – IN FUNCȚIE DE EVOLUȚIA REDRESĂRII DOMENIULUI.

 

Pentru punerea în aplicare a acestei măsuri, pare realistă implicarea instituțiilor bancare – aceasta fiind cea mai facilă posibilitate de a gestiona această finanțare - ca în cazul granturilor pentru IMM-uri, fiind fezabilă și pentru instituțiile bancare creditoare (clienți și rulaj, taxe de administrare).

 

·       destinația sumei: pentru a ajuta beneficiarul să treacă peste perioada care îi îngrădește dreptul de a practica meseria lui vocațională

·       împrumutul:  

o   poate fi acordat pe o perioadă determinată, cu posibilitate de prelungire, dacă starea o impune;

o   se acordă sub forma unei sume, plătibilă lunar în contul beneficiarului, deschis la instituția bancară creditoare;

o   se acordă doar dacă beneficiarul nu are alte surse de venit: salariat, titular al altor contracte în derulare, generatoare de venituri constante (banca putând certifica lipsa creditărilor pe contul curent); 

o   se acordă doar dacă solicitantul poate dovedi natura meseriei sale vocaționale (un număr de contracte de cesiune raportat la perioada ante pandemică, sau contracte pe  de muncă încetate pe durata stării de necesitate/alertă, activitate organizată ca PF sau PJ -  nu mai mult de 3 ani pâna la data solicitării); 

·       documentele de eligibilitate trebuie să certifice raportul dintre suma încasată anterior și suma ce face obiectul imprumutului;

·       cuantumul împrumutului poate fi raportat la salariul mediu pe economie (3323 lei);

·       furnizarea  împrumutului încetează:

o    odată cu ridicarea tuturor restricților sau la expirarea termenului prestabilit;

o   dacă beneficiarul realizează constant venituri din prestări de servicii artistice sau dobândește venituri din orice altă sursă (ex. reprofilare), ale căror valoare lunară este echivalentă, sau depășește suma lunară împrumutată. 

De asemenea, creditul ar trebui să nu facă obiectul pasivului succesoral – fiind acoperibil prin garantarea de către stat.

 

Restituirea împrumutului ar trebui să fie progresivă, ținând cont de:

·       durata și caracterul constant al perioadei de redresare;

·       existența unei perioade tampon/de grație; 

·       prima etapă a rambursării să fie raportată la veniturile nete ale beneficiarului, creșterea progresivă intervenind ulterior;

·       acordarea unor facilități fiscale în scopul reducerii impactului restituirii (impozit mai mic, mărirea plafonului pentru plata CAS și CASS pe drepturi de autor, etc.);

·       durata restituirii sumei, poate fi una extinsă pentru a micșora pe cât posibil suma ce trebuie restituită lunar.

 

Beneficiile acestei măsuri:

 

Prin garantarea acestor împrumuturi de către Stat și absența dobânzilor, acest împrumut poate dobândi caracteristicile unui ajutor de stat, acordat artiștilor liber profesioniști, un sprijin a cărei trasabilitate este vizibilă încă de la început:

§  transparentă -  unde ajung și cum se vor restitui creditele;

§  fiscalizarea:

o   până la/concomitent cu digitalizarea sectorului financiar, fiecare aplicant nelistat până acum în baza de date ANAF, va fi luat în evidență;

o   încurajarea fiscalizării prestațiilor artistice - beneficiarul va fi motivat în a alege varianta contractelor, a încasărilor prin virament etc., pentru  restituirea creditului;

o   cei nelistați vor dobândi conturi bancarea creditare, unde ulterior, din veniturile obținute pot fi reținute, la scadență, sumele de rambursat;

§  garantarea de către stat, rambursarea pe o perioadă extinsă, rata lunară fixă și cuantumul progresiv al acesteia, face procesul de restituire suportabil pentru bugetul fiecărui beneficiar.

 

Prezenta propunere, supusă unei atente analize și evaluări și completări/nuanțări realizate cu specialiști în finanțe/bănci, fiscalitate, cu reprezentanți ai breslei artiștilor liber profesioniști etc., poate îmbrăca în timp scurt un format cu aplicabilitate rapidă și eficientă.

De mâine, împreună cu echipa de cabinet Secretar de Stat, începem consultările. 

 

Niciun comentariu: