Potrivit dispozițiilor
art. 39 alin. (1) din Legea nr. 41/1994 privind organizarea și
funcționarea Societății Române de Radiodifuziune și Societății Române de
Televiziune, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
”Sursele financiare ale celor două
societăţi se constituie din alocaţii de la bugetul de stat, din venituri
proprii şi din alte surse.”
Principala
sursă de venituri proprii atât pentru Societatea Română de Televiziune
(SRTv), cât și pentru Societatea Română de Radiodifuziune (SRR) o reprezintă
sumele încasate din taxele
pentru serviciul public de radiodifuziune, respectiv pentru serviciul public de televiziune.
Având în vedere componentele bugetului SRTv/SRR – alocaţii de la bugetul de
stat şi venituri proprii – dispoziţiile legii speciale în domeniul
organizării şi funcţionării celor două societăți se corelează cu cele ale
legii speciale în domeniul formării/angajării/utilizării fondurilor publice
– Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările
şi completările ulterioare. Conform dispoziţiilor art. 1 alin. (1), actul
normativ privind finațele publice “stabileşte principiile, cadrul general şi
procedurile privind formarea, administrarea, angajarea şi utilizarea fondurilor
publice, precum şi responsabilităţile instituţiilor publice implicate în
procesul bugetar.”
Incidența acestui act normativ în activitatea finaciară a SRTv/SRR reiese și
din prevederile art. 1 alin. (2) lit. f), potrivit cărora legea se aplică ”în domeniul elaborării, aprobării, executării şi
raportării inclusiv a bugetelor instituţiilor publice finanţate integral
sau parţial din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de
stat şi bugetele fondurilor speciale, după caz”.
Unul dintre
principiile statuate de Legea nr. 500/2002, cu modificările și
completările ulterioare, este acela că veniturile şi cheltuielile se includ
în buget în totalitate, în sume brute; veniturile bugetare nu pot
fi afectate direct unei cheltuieli bugetare anume, cu excepţia donaţiilor
şi sponsorizărilor, care au stabilite destinaţii distincte” (art. 8
din lege).
Veniturile bugetare
sunt definite la art. 2 pct. 42 din legea finanţelor publice ca fiind “resursele
băneşti care se cuvin bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2), în baza unor
prevederi legale, formate din impozite, taxe, contribuţii şi alte vărsăminte;”
Or,
în prezent, în temeiul art. 10 din Hotărârea Guvernului nr. 978/2003 privind
taxa pentru serviciul public de televiziune, cu modificările și
completările ulterioare, sumele încasate de la plătitorii taxei tv sunt virate
de mandatari (societățile de distribuție și furnizare a energiei electrice)
către SRTv după deducerea comisionului cuvenit acestora, „conform contractelor
încheiate cu societatea”. O dispoziție similară este prevăzută și în Hotărârea
Guvernului nr. 977/2003 privind taxa pentru serviciul public de
radiodifuziune, cu modificările şi completările ulterioare.
În considerarea
principiilor și cadrului legal enunțat, veniturile SRTv/SRR obţinute din
colectarea taxei pentru serviciul public de televiziunev/radio trebuie virate integral celor două societăţi, fără a putea fi afectate/diminuate în
prealabil de o cheltuială directă, cum este comisionul reținut de
mandatarii împuterniciți să colecteze aceste taxe.
În acest sens, se
impune, înainte de orice modificare a Legii cadru de organizare și funcționare
a celor două societăți eliminarea nelegalităţii cuprinse în actele normative
subsecvente acesteia (Hotărârea Guvernului nr. 977/978 din 2003 privind
taxa pentru serviciul public de radiodifuziune/televiziune, cu modificările şi
completările ulterioare), urmate, după caz, de dispoziții speciale
şi în textul legii.
Astfel reglementarea
aspectelor privind perceperea unor comisioane, nu numai excesive ci si nelegale,
poate interveni în interesul contribuabilului beneficiar al serviciilor publice
de radio şi televiziune, prin forma şi mijloacele cele mai adecvate şi eficient-rapid
posibile în sistemul nostru legislativ.
În aceeaşi logică,
colectarea taxei (şi!) de către furnizorii de energie electrică poate deveni un serviciu negociat între prestatorii
şi beneficiarii acestora, deoarece experienţa câştigată din 1994 încoace ar
trebui fructificată. În avantajul tuturor părţilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu