Raportul ANI (din 17.09.2014 - prin care se retinea incalcarea regimului juridic al conflictelor de interese) a rămas definitiv prin Decizia nr. 3456/08.11.2017 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
Art. 25 din Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice prevede: „Art. 25. - (..) (2)Persoana (...) faţă de care s-a constatat existenţa conflictului de interese /.../ este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică ce face obiectul prevederilor prezentei legi, cu excepţia celor electorale, pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcţia ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcţie eligibilă, nu mai poate ocupa aceeaşi funcţie pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului. În cazul în care persoana nu mai ocupă o funcţie sau o demnitate publică la data constatării stării de incompatibilitate ori a conflictului de interese, interdicţia de 3 ani operează potrivit legii, de la data rămânerii definitive a raportului de evaluare, respectiv a rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti de confirmare a existenţei unui conflict de interese sau a unei stări de incompatibilitate.”
Articolul 25 conține 2 teze:
1. situația in care la data constatarii conflictului de interese (emiterea raportului ANI), persoana ocupa inca functia sau demnitatea care a stat la baza raportului emis de ANI - caz in care persoana are interdictia de a mai ocupa alta functie sau demnitate timp de 3 ani de la momentul din care a fost eliberat/destituit din functia respectiva sau de la data la care a incetat mandatul pentru respectiva functie. In mod evident nu ne regasim in aceasta situație deoarece Raportul ANI a fost emis in anul 2014, a ramas definitiv in noiembrie 2017 (prin ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti), or la amebele date - 2014, respectiv 2017 - subsemnatul nu mai dețineam functia de PDG al SRR (functie pt care a fost analizata starea de conflict de interese).
2. situatia in care la data constatării definitive a conflictului de interese persoana nu mai ocupa functia respectiva care a generat analiza ANI, caz in care termenul de 3 ani (de interdicție a ocupării unei funcții sau demnități publice) curge de la data ramanerii definitive a raportului ANI (daca acesta nu este contestat), respectiv de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti (urmare a contestarii raportului ANI).
In cazul de fata - raportul ANI fiind fost contestat iar hotărârea judecătorească a rămas definitiva la data de 8.11.2017 - rezulta ca pana la data prezentei termenul de 3 ani s-a scurs integral, astfel incat interdictia numirii intr-o functie sau demnitate publica a incetat.
Pentru acuratetea exprimarii/informarii este de observat faptul ca dreptul civil si, inclusiv, cel administrativ nu uziteaza sintagmele: condamnare/sentinta.
In aceeasi ordine de idei este de retinut ca, de-a lungul anilor, au fost construite multe situatii in care a trebuit sa imi probez nevinovatia si in materie penala dar FIECARE dintre acestea, in timp, a fost solutionata de catre magistrati fie prin achitare, fie prin clasarea cauzei.
In concluzie:
1. utilizarea sintagmelor condamnare/sentinta in legatura cu persoana mea nu poate fi decat din lipsa/insuficienta documentării jurnalistice sau ... "licență poetică" din partea autorului;
2. termenul de trei ani s-a scurs integral deci nu exista impedimente de ordin juridic in a fi numit în funcții publice;
3. interdicția de a mai ocupa alta functie sau demnitate timp de 3 ani se referă la procedura de desemnare/numire în astfel de funcții, în timp ce eu dobândisem noul mandat în Consiliul de Administrație a SRR în luna septembrie 2017, cu două luni mai înainte ca Înalta Curte să îmi respingă acțiunea de anulare a Raportului ANI.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu